Titel

Teamleider beheer

Organisatie

De KB is de nationale bibliotheek: vanuit de kracht van het geschreven woord dragen we bij aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland. Dit doen we samen met vele partners in het domein van de openbare bibliotheken, het erfgoed en de wetenschap. Als nationale bibliotheek maakt de KB de bibliotheekcollectie-Nederland zichtbaar, bruikbaar en houdbaar. De vrije toegang tot dit gezamenlijke bezit van publiek gefinancierde bibliotheken zorgt ervoor dat mensen op nieuwe ideeën worden gebracht en op elkaars inzichten kunnen voortbouwen.

In ruim tweehonderd jaar is de KB uitgegroeid tot een nationaal en internationaal bekende wetenschappelijke instelling. Daarnaast heeft de KB sinds 2015 ook een belangrijke coördinerende rol in het netwerk van openbare bibliotheken. Er werken bijna vierhonderd medewerkers, de collectie bestaat uit zeven miljoen items, en zo'n 90.000 klanten bezoeken ons gebouw ieder jaar. Via internet vinden miljoenen mensen hun weg naar al het moois en interessants dat wij voor u bewaren. De KB is de spil in het netwerk van (openbare) bibliotheken in Nederland en bouwt aan de nationale digitale bibliotheek.

Achtergrond opdracht

Teamleider Functioneel Beheer met ruime ervaring in digitale diensten en dienstverlening
De KB zoekt per direct een daadkrachtige en mensgerichte teamleider, die leiding geeft aan de functioneel beheerders. Ben jij een ervaren en deskundig teamleider die vernieuwing en verandering omarmt?
 
Team Beheer
Het team Beheer is onderdeel van de afdeling Publieksdiensten. In 3 teams wordt samengewerkt aan de continue verbetering van de online en onsite diensten, de dienstverlening aan de klant en het beheer van deze diensten. Wij zijn verantwoordelijk voor de online en onsite diensten, de dienstverlening aan de klant (eindgebruikers en instellingen, zowel particulier als zakelijk) en het beheer van deze diensten. De afdeling bestaat naast team Beheer uit team Diensten (coördineren en doorontwikkelen van digitale front-end diensten voor het grote publiek) en team Dienstverlening (frontoffice digitaal en fysiek).
 
Het team Beheer is verantwoordelijk voor het functioneel beheer van alle diensten. Vanuit beheerperspectief zorgt het voor optimale beschikbaarstelling aan de klant en doorontwikkeling van digitale collecties en diensten. Het team houdt zich bezig met informatiemanagement, functioneel beheer van de (online) informatievoorziening, configuratie- en releasemanagement, het vertalen van klantbehoeften naar functionele eisen en wensen voor de diensten en het bewaken van de kwaliteit van opgeleverde producten door deze goed te testen en in productie te nemen. Bij deze ontwikkelingen nemen alle 17 beheerders actief deel aan projectgroepen of hebben rechtstreeks contact met de ontwikkelteams. Zij vormen de verbindende factor in de operationele communicatie tussen de business en ICT en ondersteunen de klanten door de ingezette diensten goed te laten functioneren. Ook zijn zij het aanspreekpunt voor het onderzoeken en verhelpen van incidenten. Het portfolio van diensten loopt sterk uiteen: van digitale diensten op bibliotheek.nl en KB.nl tot aan meer specialistische diensten en catalogi, zoals Delpher, Geheugen van Nederland en Worldcat discovery services. Deze digitale diensten maken deel uit van de Nationale Digitale Bibliotheek.

Uit te voeren werkzaamheden
Als interim teamleider bouw je verder aan het bestaande team met oog voor de verschillende belangen in de organisatie. Je zorgt voor de juiste positionering van het team in de afdeling en organisatie. Je geeft leiding aan 17 functioneel beheerders die ieder een eigen kennisdomein hebben. Zij zijn verantwoordelijk voor de instandhouding en doorontwikkeling van hun dienst(en). Samen met het team is het je doel om de integrale dienstverlening naar een hoger plan te tillen en de teamleden steeds zelfstandiger en vanuit hun talent te laten functioneren.
Daarnaast bewaak je de samenhang tussen de diensten en de klantfuncties en stelt het integrale teamplan en de integrale teambegroting op. Je draagt samen met de collega-teamleiders bij aan het beleid en de ontwikkeling en vernieuwing van de afdeling. Je bent sparringpartner voor het afdelingshoofd, de dienstenmanager, strategisch adviseurs, informatiemanagers en ICT-ers. Bovendien ben je gesprekspartner voor accountmanagers, externe stakeholders, klanten en leveranciers.
Als ervaren teamleider breng je mensen samen, hou je van verandering en vernieuwing en weet je informatieprofessionals daarin te motiveren, stimuleren en mee te krijgen. Je bent een daadkrachtige, coachende leidinggevende, die verantwoordelijkheid neemt en geeft. Daarnaast bent je zakelijk én betrokken, resultaat- én mensgericht. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. Je hebt ervaring in het leidinggeven aan technisch georiënteerde teams, en met digitale diensten voor en dienstverlening aan veel verschillende klanten en doelgroepen. Je bent te allen tijde in staat om het overzicht te bewaren en optimaal je rol te blijven vervullen.
De opdracht bestaat uit:
1. het team begeleiden naar een steeds meer zelforganiserend team en inhoudelijk FB sparren (iig personeelsgesprekken voeren volgens de R&O cyclus, werkoverleggen, nieuwe collega’s begeleiden)
2. teamplan 2019 volgens planning uitvoeren inclusief verdere professionalisering team Beheer via BiSL raamwerk
3. waar mogelijk en nodig in het MT van PD meedraaien
4. vertegenwoordigen van inhoudelijke onderwerpen in de KB en extern (in ieder geval audit nulmeeting begeleiden, OCLC dossier vanuit FB behartigen, waarnemen afdelingshoofd in programmaboard Digitaal Magazijn, en in overleg nader te bepalen andere zaken)
5. overdracht faciliteren naar een nieuw te werven vaste teamleider

Functie eisen

Wat vragen wij?



  • academisch werk- en denkniveau
  • brede kennis van en aantoonbaar ruime ervaring op het terrein van functioneel beheer, digitale diensten en dienstverlening, zowel in (semi)overheid als profit
  • kennis van en ervaring met de bibliotheeksector en bibliotheeksystemen is een pre
  • kennis van en ervaring met verschillende soorten klanten en doelgroepen is een pre
  • ervaring met beleidsprocessen en projectmanagement
  • leidinggevende ervaring, coachend, mensgericht
  • visie, analytisch, vernieuwend, veranderingsgezind
  • omgevingsbewustzijn, overtuigingskracht, resultaatgerichtheid
  • uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk

Opdracht informatie

Optie tot verlenging: ja 
Intake gesprekken: week 19/20

Gerelateerde opdrachten

Voor IT Management & Support