Titel

Senior Business controller

Organisatie

De opdrachtgever is een Nederlandse energieonderneming. De onderneming is actief in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en België.

 

Achtergrond opdracht

Als business controller ben je verantwoordelijk voor de financiële sturing van een of meerdere business lines en/of projecten. Je zorgt voor tijdige maand-, kwartaal- en jaarafsluiting en rapportages. Ook ben je verantwoordelijk voor ‘operational control’ van je business lines. De accountingprocessen liggen bij de centrale reporting unit, zodat jij je kunt richten op je rol: financieel expert en sparringpartner van jouw Business Lines en het MT.
 
De afdeling Business Control is verantwoordelijk voor de financiële sturing. Onze opdrachtgever ontwikkelt en realiseert financiële plannen, budgetten en ramingen en sparren daarbij veelvuldig met de business.
 
De afdeling (4 collega’s) vormt een drukke, soms hectische werkomgeving die vraagt om veel eigen initiatief, inzicht en verantwoordelijkheid. Iedereen schakelt snel met elkaar in een informele, collegiale sfeer.

Je bent verantwoordelijk voor:
 
Jouw activiteiten

  • Zorg dragen voor tijdige budget, maand-, kwartaal- en jaarafsluiting met rapportages inclusief een kwalitatieve toelichting (actual, prognose, rolling forecast en FSP);
  • Deelnemen aan P&L rondes met de business eigenaren;
  • Business cases valideren en evalueren;
  • Sparringpartner voor (administratieve) inrichting van dealregistratie, accounting en rapportagesystemen;
  • Coördinator voor financiële vraagstukken in de Finance kolom (accounting/IFRS, Tax, Treasury);
  • Systemen, rapportages en de AO/IB verder optimaliseren;
  • Verantwoordelijk voor ‘operational control’ van je eigen business lines
  • Rechtstreeks rapporteren aan de Manager Business Control.

Functie eisen

  • RC en/of RA opleiding.
  • Relevante werkervaring in business controlling in een ‘commodity’ omgeving;
  • Proactief en in staat om verbeteringen te signaleren, initiëren en te implementeren;
  • Analytisch sterk in beoordelen van cijfers en in procesgericht denken;
  • Kennis van IFRS (vooral mtm-accounting)
  • Kennis van administratieve processen en systemen (SAP FI, BW en SAP BPC);
  • Goede kennis van Excel en Powerpoint;
  • Plezier hebben in het efficiënter maken van rapportering en meedenken over de verbetering van AO/IB waaronder inrichting van administratieve systemen;
  • Communicatief vaardig en goed in onderhouden van contacten met zowel de business als in de financiële kolom.
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

Het betreft een tijdelijke, 6 maanden, Business Control functie als backfill voor een intern project. we zoeken hiervoor iemand met medior/senior level. 
De juiste persoon is zelfstartend, zelfstandig, en ervaren. Verder ben je een doener/aanpakker die met zijn/haar "poten in de klei" wil staan.

Opdracht informatie

Interesse? Reageer dan zo snel mogelijk met recent cv, motivatie en uurtarief (inclusief reis-, verblijfs-, parkeer- en kosten gebruik eigen telefoon en/of laptop, exclusief BTW). 

Let op!
- Onze opdrachtgever stuurt op het " bring your own device principe". Wij vragen de externe medewerker gebruik te maken van een eigen mobiele telefoon en/of laptop.
- Een screening kan onderdeel van de procedure zijn.
​- Er kan gevraagd worden om een geldig VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor de kandidaten zelf