Titel

Coördinator contractmanagement

Organisatie

Als wereldwijd opererende organisatie is BZ sterk afhankelijk van een goede informatievoorziening en

bijbehorende IT-dienstverlening. Zeker met de vernieuwingsagenda van BZ, zoals Modernisering Diplomatie, OSagenda en hervorming van het personeelsbeleid, is een betrouwbare digitale informatievoorziening onmisbaar voor de innovatie van de BZ-organisatie. Actuele thema’s op dat gebied zijn: e-dienstverlening, digitalisering van processen en archieven, plaats-, tijd- en apparaat-onafhankelijk werken, digitaal samenwerken, clouddiensten en social media, big data analysis, open data.


Een van de takken van integrale bedrijfsvoering bij BZ is IT-regie. IT-regie is de verantwoordelijkheid van Cluster DBV/IV, dat zorgt voor een goede afstemming tussen de vraag naar en het aanbod van IT-diensten bij het ministerie, op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. De vraag naar IT-diensten komt voort uit de ontwikkelingen en behoeften van dienstonderdelen en posten. Het aanbod van IT-diensten wordt geleverd door een palet van externe IT-leveranciers, waaronder het rijksbrede SSC-ICT.


Om tot een goede IT-regie te komen werkt DBV/IV veel samen met dienstonderdelen en posten. Voor elke directie/post zijn er contactpersonen en adviseurs beschikbaar. Per BZ-sector fungeert een businessdomeinteam.

Ook participeert DBV/IV actief in interdepartementale verandertrajecten en projecten om vanuit BZ bij te dragen aan het rijksbrede IT-beleid. DBV/IV werkt veel samen met de andere clusters van DBV teneinde een meer integrale bedrijfsvoering voor BZ te bewerkstelligen.


Speerpunten van DBV/IV daarbij zijn:

• optimale bestuurbaarheid van de IT door de top

• adequate ondersteuning van de Chief Information Officer (CIO) van BZ

• professionele I-regie (processen en expertise)

• wendbaarheid en innovatie in de informatievoorziening van BZ

• maximale synergie met andere ministeries

Functie eisen

  • Je hebt een HBO/WO werk/denkniveau. Als je in bezit bent van vakinhoudelijke diploma´s is dat een pré.
  • Je hebt ervaring met (overheids)inkopen en contractmanagement.
  • Je hebt een aantal jaren aantoonbaar ervaring in een coördinerende en aansturende rol.
  • Je hebt ervaring met het coachen van en het geven van begeleiding aan medewerkers.
  • Door je aantoonbare ervaring (ten minste drie jaar) met het zelfstandig managen van contracten, heb je:
    • Kennis opgebouwd van de materie.
    • Brede kennis opgebouwd van de markt.
    • Ervaring opgedaan met contractbesprekingen met leveranciers

Wensen

  • Je bent een goede samenwerkingspartner door een diplomatieke aanpak en luisterend vermogen.
  • Je denkt in mogelijkheden en hebt vernieuwende ideeën.
  • Door opleidingen en ervaring heb je kennis van juridische aspecten van contracten.
  • Je bent resultaatgericht en communicatief vaardig (zowel schriftelijk als mondeling).
  • Je bent energiek, enthousiast, innovatief en jong van geest.
  • Goede luistervaardigheid, onderhandelingsvaardigheden en het vermogen om verwachtingsmanagement uit te voeren zijn essentieel.
  • Je weet het juiste evenwicht te vinden tussen formele regels en een pragmatische aanpak.
  • Je bent stressbestendig, vasthoudend en gaat vaardig om met verschillende belangen.
  • Bij dit alles weet je jezelf conform de integriteitnormen bij het Rijk te presenteren.

Achtergrond opdracht

Contract- en Leveranciersmanagement is een functie met volop dynamiek en beweging.

Je hebt de verantwoordelijkheid voor het coördineren van werkzaamheden die de individuele contracten overstijgen binnen het team van ca 7 adviseurs die contractmanagement, verwerving, contractuitvoering en contractbeheer verrichten voor bijna alle IT contracten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Je streeft er naar om het team optimaal te faciliteren zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden optimaal te kunnen verrichten. Kortom hoe zorg ik voor een optimale samenwerking. In overleg met het team zorg je dat de juiste adviseur wordt ingezet op de juiste opdracht. Nu de nieuwe IDI organisatie staat, wordt het nog belangrijker om de afstemming en samenwerking met andere teams bij IDI en / of binnen BZ beter in te kunnen regelen. Helderheid is hierbij belangrijk. De opdracht is voor 32-36 uur (4*9 is ook bespreekbaar). Hybride werken is mogelijk. Iedere woensdag werkt het team in principe op locatie en om de donderdag (1x in de 2 weken) vindt er een teamoverleg plaats op kantoor.

  • Je bewaakt de voortgang en de resultaten.
  • Je coacht en begeleidt de collega’s waar nodig.
  • Je voert het juiste gesprek met de medewerker op zowel inhoud als op houding en gedrag.
  • Je werkt continu aan het verbeteren van de processen en de werkwijze.
  • Je adviseert ook bij opdrachten waar senior kennis wordt gevraagd.
  • Je bent in staat om een vraag te doorgronden.
  • Je zorgt ervoor dat contractmanagement goed gepositioneerd wordt in de nieuwe IDI organisatie.
  • Je zorgt ervoor dat de samenwerking in de keten zowel intern als extern een geoliede machine wordt.

Werkzaamheden:

  • Als coördinator stuur je (functioneel) het team van contractmanagers aan.
  • Je coacht en maakt het ‘nieuwe’ team sterker en draagt actief bij aan de ontwikkeling.
  • Je levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van Contractmanagement en het inrichten van IDI en werkt samen met de overige teamleden om kennis te halen en brengen.

Opdracht informatie

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 16 mei 2022, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

 

  • Eventuele intake gesprekken vinden plaats op 24 en 25 mei op locatie in Den Haag. Gelieve hier rekening mee te houden.

Mail mij deze opdracht