Titel

Communicatie adoptie medewerker

Organisatie

De KB is de nationale bibliotheek: vanuit de kracht van het geschreven woord dragen we bij aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland. Dit doen we samen met vele partners in het domein van de openbare bibliotheken, het erfgoed en de wetenschap. Als nationale bibliotheek maakt de KB de bibliotheekcollectie-Nederland zichtbaar, bruikbaar en houdbaar. De vrije toegang tot dit gezamenlijke bezit van publiek gefinancierde bibliotheken zorgt ervoor dat mensen op nieuwe ideeën worden gebracht en op elkaars inzichten kunnen voortbouwen.


In ruim tweehonderd jaar is de KB uitgegroeid tot een nationaal en internationaal bekende wetenschappelijke instelling. Daarnaast heeft de KB sinds 2015 ook een belangrijke coördinerende rol in het netwerk van openbare bibliotheken. Er werken bijna vierhonderd medewerkers, de collectie bestaat uit zeven miljoen items, en zo'n 90.000 klanten bezoeken ons gebouw ieder jaar. Via internet vinden miljoenen mensen hun weg naar al het moois en interessants dat wij voor u bewaren. De KB is de spil in het netwerk van (openbare) bibliotheken in Nederland en bouwt aan de nationale digitale bibliotheek.

Achtergrond opdracht

De Koninklijke Bibliotheek gaat in de tweede helft van dit jaar een nieuwe digitale werkplek uitrollen. Gebaseerd op het Microsoft 365 portfolio vormen Windows 10, Office 365, Azure AD en EMS de basis. Om de nieuwe werkplek goed in de organisatie te implementeren zoekt Koninklijke Bibliotheek een Communicatie/Adoptie Medewerker die kennis heeft van soortgelijke implementaties en werkplekken uitrol.


Als Communicatie en adoptie medewerker ben jij de aangewezen persoon voor alle vragen omtrent communicatie en adoptie richting stakeholders en gebruikers met betrekking tot de nieuwe digitale werkomgeving KB. Dit houdt in dat je een goed gevulde rugzak aan ervaring met je meedraagt en hier op elk moment van de dag uit kunt putten. Je erkent als geen ander het belang van communicatie en adoptie richting eindgebruikers van de nieuwe werkplek tijdens en vooraf aan de uitrol. Je hebt ideeën voor de bewustmaking van de medewerkers van KB in de nieuwe werkplekoplossing. Je stemt keuzes af met het projectteam en werkt nauw samen met de projectmanager. Bij oplevering van de nieuwe digitale werkomgeving KB in Q2 2020 zijn de werkzaamheden afgerond.


Onder jouw taken en verantwoordelijkheden valt:

  • Opstellen en uitvoeren adoptie en communicatieplan
  • Coördinatie projectcom municatie/stakeholder management
  • Community management intranet nieuwe werkplek
  • Middelen coördinatie:
    • project FAQ
    • basisverhaal/ppt updaten
    • artikelen voor interne media schrijven/plaatsen
    • narrowcasting
    • ontwikkelen infographics, video's et cetera
  • Gebruikerscommunicatie coördineren en uitvoeren van pilot en nieuwe werkplek.
  • instructiemateriaal (quick reference en handleidingen) redactie, productie en verspreiding
  • eventuele (online) opleidingen afstemmen met adoptieconsultant
  • klasjes coördineren en waar nodig geven
  • gevraagd en ongevraagd advies over communicatie rond issues, updates, wijzigingen

Functie eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring op gebied van (interne) communicatie
  • Ruime ervaring met soortgelijke introductie van werkplekken bij soortgelijke organisatie
  • Ervaring met technische informatie te vertalen naar gebruikersinformatie

Opdracht informatie

Startdatum: 12-8-2019

Einddatum: 31-12-2019

Inzet: 16-20 uur per week.

Gesprekken: vinden plaats week 30/31.


Heeft u interesse? Dan ontvangen wij graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 22-7-2019 voor 10.00 uur


  • uw CV met motivatie in een Word document
  • uw beschikbaarheid en eventuele vakantieplannen
  • uw uurtarief incl. reis-, parkeer- en verblijfkosten, excl. BTW. Tarief indicatie €100 per uur