Titel

Application Manager medior ICT

Organisatie

Let op! 

  • Je bent bij voorkeur woonachtig in (provincie) Groningen / Noord NL. Reistijd woon-werk bedraagt max. 45-60 min.
  • Intakegesprekken vinden plaats op 26-01-2022. Gelieve hier rekening mee te houden
  • Het betreft een inzet van maximaal 1680 uur per jaar á 32-40 uur per week. Duur project: z.s.m. t/m 31 december 2022
  • Er dient een geldige VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) overlegd te worden bij gunning. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor de kandidaat/leverancier
  • De klant hanteert het Bring Your Own Device (BYOD) principe: er dient een zakelijke mobiele telefoon beschikbaar te worden gesteld door Dienstverlener dan wel dient tijdelijk personeel hier zelf over te beschikken. Het uitgangspunt voor tijdelijk personeel is dat zij over een standaard werkplek (‘thin cliënt’) kunnen beschikken, tenzij de lijnmanager beslist dat tijdelijk personeel zijn/haar eigen hardware/laptop dient te gebruiken. De gebruikskosten zijn nadrukkelijk niet declarabel en derhalve voor rekening van de Dienstverlener dan wel tijdelijk personeel


Functie eisen

De functie zal voor het grootste deel uit functioneel beheer bestaan, met daarnaast data analyse werkzaamheden. In de praktijk is de klant op zoek naar iemand die zelfstandig en flexibel is en welwillend om zaken op te pakken wat niet uitsluitend bij functioneel beheer of uitsluitend bij data analyse hoort, maar beide.


Wat heb je hiervoor nodig?

  • Een afgeronde Hbo opleiding met een sterk ICT component én affiniteit met inkoop processen
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden in zowel Nederlands als Engels, schriftelijk en mondeling op verschillende niveaus;
  • De ambitie om SAP Ariba en Spend Analytics als product te doorgronden
  • Analytisch en probleemoplossend vermogen, creativiteit
  • Je hebt algemene kennis van ICT en je bent bekend met de principes van Cloud oplossingen
  • Kennis van of ervaring met operationele en tactische inkoopprocessen of bereidheid dit op te doen
  • Kennis van applicatie- of functioneel beheer of bereidheid dit op te doen
  • Financieel inzicht
  • Je houdt ontwikkelingen in je vakgebied bij en vertaalt deze tijdig naar je eigen werkomgeving
  • Je grijpt problemen met beide handen aan en zorgt ervoor dat deze verholpen worden
  • Goed kunnen samenwerken met key-users en/of de IT Applicatiebeheerder
  • Je kunt goed analyseren en ziet altijd kansen voor procesoptimalisatie


Achtergrond opdracht

Achtergrond

De wereld digitaliseert in een razendsnel tempo, het gebruik van internet applicaties, mobile devices en online samenwerking is niet meer weg te denken. Voor haar inkoopprocessen maakt onze klant gebruik van het platform SAP Ariba. Voor zowel upstream (Source 2 Contract) als downstream (Procure 2 Pay) processen ondersteunt SAP Ariba haar in de digitale afhandeling hiervan en de samenwerking met leveranciers op het Ariba Netwerk. Naast Ariba zal de afdeling Inkoop in 2022 werken met een nog nadere te selecteren Spend Analytics oplossing, om meer data gedreven inkopen te faciliteren en bewerkstelligen. Om haar digitale ambities de komende jaren te kunnen realiseren, zijn we voor onze klant op zoek naar een Functioneel Beheerder / Data Analist voor SAP Ariba en Spend Analytics.

 

Werkzaamheden / verantwoordelijkheden

In deze functie richt jij je voornamelijk op de Procure 2 Pay en spendanalyse processen. Als Functioneel Beheerder ben je verantwoordelijk voor het in stand houden van de bestaande Ariba functionaliteit en toekomstige Spend Analytics, het ondersteunen van eindgebruikers en leveranciers en het zorgen dat issues in het gebruik worden geanalyseerd en opgelost. Waar nodig schakel je hiervoor met (Ariba) Ketenbeheer, collega IT specialisten en/of de leverancier SAP/Spend Analytics.

 

Op basis van je contacten (met Gebruikers, Cloud Support team, Factuurafhandeling, Control en IT) signaleer je hoe bestaande functionaliteit verbeterd en nieuwe functionaliteit geïntroduceerd kan worden. Je neemt het initiatief om verbetervoorstellen te bespreken met de ketenbeheerder en na goedkeuring samen met IT te realiseren. Ook bewaak je applicatie releases en kijkt of nieuwe functionaliteiten voor het P2P/Spend Analytics proces interessant zijn. Na oplevering van de nieuwe functionaliteit ben je verantwoordelijk voor het (laten) testen van de applicatie en het bijbehorend change management.

 

Ten aanzien van Ariba en Spend Analitics zorg je samen met het Cloud Support en/of Inkoop Functioneel Beheer team ervoor dat de gebruikersdocumentatie op MethaNet volledig, juist en up-to-date is en je informeert, instrueert en ondersteunt de gebruikers van de applicaties door middel van training. Je bewaakt het juiste gebruik van het Ariba en Spend Analytics systeem en de daaruit resulterende kwaliteit van de master data. Waar nodig stuur je bij, bijvoorbeeld door extra opleiding/instructie.

 

In deze functie heb je tevens de rol van Data Analist binnen het inkoopproces. Op basis van de beschikbare data zet je de rapportagevragen die er binnen Inkoop zijn, om in concrete rapportages en dashboards ten behoeve van Spend Analytics. Tevens zorg je er voor dat periodieke rapportages gecontroleerd worden en tijdig beschikbaar zijn en werk je er (pro)actief aan mee de kwaliteit van de beschikbare data te verbeteren.

Puntsgewijs;

  • Je zorgt er voor dat functionaliteit van Ariba en Spend Analytics up-to-date blijft
  • Je ondersteunt het Cloud Support team bij vragen die zij krijgen over het P2P proces en analyseert issues die optreden bij de procesuitvoering en lost deze op
  • Je zorgt dat de gebruikers-, beheer- en leveranciers documentatie op orde is en geeft trainingen
  • Je ondersteunt bij het proces van het aansluiten van nieuwe leveranciers
  • Je hebt de rol van data analist ten behoeve van Ariba en Spend Analytics
  • Je voert proactief periodieke controles uit op Ariba en Spend Analitycs om eventuele issues vroegtijdig te signaleren

Team / afdeling

Jij gaat werken in het proces en kennis team van FP (Procurement) en zal deel uitmaken van een klein team dat bestaat uit twee Functioneel Beheerders & Data Analisten, 1 Procesmanager en 1 Coördinator Procesmanagement. Binnen FP zijn er, naast het proces en kennis team, vier teams die zich bezig houden met inkopen, respectievelijk FPO (alle inkoop voor de ‘kern’ van het bedrijf rond assets en het transportnet), Energie inkoop en IT & Algemene Diensten (inhuur, facilitair, etc.). De afdeling FP bestaat uit een 50 tal medewerkers.

Opdracht informatie

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 18 januari 2022, voor 13.00 uur je recente Cv & motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid / geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Mail mij deze opdracht

Gerelateerde opdrachten

Voor IT Management & Support