In hoeverre zien organisaties de wervingsstrategie veranderen; wat vinden HR-professionals nu belangrijker dan een jaar geleden? Om tot antwoord te komen op deze en andere vragen, deed De Staffing Groep onderzoek onder 1.088 Nederlandse HR-professionals. De resultaten vind je hieronder én – samen met andere marktinzichten – in de nieuwe editie van De Staffing Monitor.


Veranderende wervingsstrategie


Succesvol openstaande posities vervullen valt of staat met de wervingsstrategie van een organisatie. Tijdens de huidige war for talent zijn de wensen van sollicitanten belangrijker dan ooit. Zo blijkt uit het onderzoek dat zes op de tien organisaties in het afgelopen jaar hun wervingsstrategie hebben aangepast. Zo breidden zij niet alleen de geografische range uit waarbinnen zij naar potentiële medewerkers zoeken, maar komen zij ook vaker tegemoet aan salariswensen. Hoe deze en andere veranderingen zich tegen elkaar verhouden, zie je terug in de visual.



Toenemend belang bedrijfscultuur


Een culturele match is vaak minstens zo belangrijk als een geschikte functie. Met banen voor het oprapen willen werkzoekenden namelijk een werkgever die écht bij hen past, en vice versa. Mede daardoor vindt meer dan de helft van alle Nederlandse HR-professionals onder de dertig jaar soft skills van sollicitanten belangrijker dan opleiding en werkervaring. Ook zeggen zij dat diversiteit en inclusie tijdens het wervingsproces nu belangrijker zijn dan een jaar geleden. In hoeverre dit verschilt tussen HR-specialisten van verschillende leeftijden, vind je terug in de visual.



Remote werken


Hybride werken heeft in de afgelopen jaren een vogelvlucht gemaakt en sindsdien speelt het een prominente rol in sollicitatiegesprekken en bedrijfsvoering. De één werkt liever op kantoor, terwijl de ander veel liever thuiswerkt. Blijft dit ook zo? Volgens 53 procent van de Nederlandse HR-professionals wel: zij denken dat potentiële medewerkers hybride werken over een jaar nog even belangrijk vinden als nu. Vooral in Noord-Brabant verwacht men dat thuiswerken een gewenste mogelijkheid blijft. Hoe dit cijfermatig verschilt per provincie, zie je terug in de visual.

De Staffing Monitor

Wervingsstrategie staat ook centraal in de zojuist verschenen nieuwe editie van de Staffing Monitor, onze kijk op en cijfers van de actuele arbeidsmarkt.

Ondanks schaarste op de arbeidsmarkt staan er meer dan 300 duizend mensen aan de zijlijn. De werkloosheid daalt volgens het CBS, maar het aandeel langdurig werklozen stijgt. Dit vraagt om een goede wervingsstrategie. Wat doet die schaarste met organisaties? Hoe gaan ze om met hybride werken? En stellen ze de eisen bij tijdens het zoeken naar personeel? Hierover een onderzoek en een artikel in deze monitor. Inclusief een inspirerend praktijkverhaal van Code Gorilla, partner van De Staffing Groep op het gebied van social return projecten. Download de Staffing Monitor hier, gratis en vrijblijvend.

Wilt u meer weten over dit onderzoek? Over de Staffing Monitor? Neem dan via onderstaand reactieformulier contact op met Bramjan Mulder.

BJ.jpeg Neem contact op met Bramjan Mulder
Add Customer