In hoeverre slagen Nederlandse organisaties erin om de juiste flexwerkers aan te trekken, en hanteren ze hiervoor een aparte strategie? De Staffing Groep vroeg het aan 1.032 Nederlandse HR-eindverantwoordelijken.


Veel organisaties hebben uitgebreide onboardingsprogramma’s en recruitmentstrategieën om nieuwe medewerkers te selecteren en hen vervolgens kennis te laten maken met het bedrijf. Wanneer het op flexwerkers aankomt, is dit echter vaak niet het geval. Uit het onderzoek blijkt dat slechts de helft van de Nederlandse HR-professionals een heldere strategie hanteert rondom de inzet van flexwerkers. Vier op de tien HR-specialisten hebben daarnaast moeite met het aantrekken van de juiste flexwerkers. In de visual zie je de exacte verhoudingen tussen het hanteren van een duidelijke strategie en het wervingssucces, verdeeld over de verschillende bedrijfsgroottes.


Organisaties investeren over het algemeen minder in flexwerkers dan in medewerkers met een vast contract. Met alle gevolgen van dien. Dit kan namelijk negatieve gevolgen hebben op hun productiviteit, innovatievermogen en loyaliteit. Maar liefst een op de vijf HR-verantwoordelijken ervaart dan ook waardeverschil tussen de flexibele- en vaste arbeidskrachten. In het oosten van het land merkt zelfs een op de vier HR-experts dat de verschillende arbeidsschillen niet dezelfde waarde toevoegen aan de organisatie. Bekijk de visual voor de exacte percentages per regio.


Om het maximale uit de flexibele schil te halen, is het ontzettend belangrijk om flexkrachten een volwaardig onderdeel van je organisatie te maken. Niet alleen worden flexwerkers hierdoor meer betrokken bij het bedrijf, het stelt hen ook in staat een uithangbord te zijn van de organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de ondervraagde HR-professionals flexkrachten als een volledig onderdeel van hun bedrijf beschouwt. In de visual vind je de exacte percentage per regio.


Flexibiliteit staat vaak nog gelijk aan onzekerheid. Want wat gebeurt er als de contractstermijn erop zit? Voor veel flexwerkers is daarom de overstap naar een vaste aanstelling het gewenste vervolg. Toch is de doorstroom van flex naar vast voor slechts de helft van de Nederlandse HR-professionals een belangrijke doelstelling. Bedrijfsgrootte speelt daarbij vrijwel geen rol. Bekijk de visual voor de exacte percentages per regio, verdeeld over verschillende bedrijfsgroottes.


Zoals eerder aangegeven, maken veel organisaties gebruik van een uitgebreide onboarding procedure. Waar vaste arbeidskrachten soms weken de tijd krijgen om het nieuwe bedrijf te leren kennen, zijn flexwerkers geregeld aangewezen op een beknopte e-learning. Hierdoor kan het voorkomen dat flexkrachten niet altijd alligned zijn met de bedrijfscultuur. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 59 procent van de ondervraagde HR-professionals vindt dat hun flexkrachten voldoende op de hoogte zijn van de heersende normen en waarde binnen hun organisatie. Kleine bedrijven hebben hier het vaakst last van. In de visual zie je in hoeverre dit geldt voor de overige bedrijfsgroottes.

Meer weten over het onderwerp Total Talent Management? Download hieronder 'Op volle kracht vooruit', onze whitepaper over het benutten van uw volledige arbeidspotentieel. Of neem via het reactieformulier contact op met onze COO Jeroen Kuijlen.

 

Op volle kracht vooruit

De whitepaper over Total Talent Management aangeboden door De Staffing Groep

jeroen.jpeg Neem contact op met Jeroen Kuijlen
Add Customer