Wat is Google for Jobs?

Het doel van Google for Jobs is om mensen makkelijker en sneller aan een nieuwe baan te helpen. Gebruikers van de zoekfunctie kunnen in Google een overzicht krijgen van banen die voor hen relevant kunnen zijn. In Google’s woorden:

“Google introduceert een nieuwe vacature-zoekfunctie in ‘Google Zoeken’. Met de nieuwe functie kunnen gebruikers, die op zoek zijn naar vacatures, direct in de zoekresultaten vacatures zien, die aansluiten bij hun zoekopdracht. Hiervoor werkt Google in Nederland samen met onder meer DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (carrière platform Werken voor Nederland), waarvan de vacatures via Google Zoeken vindbaar worden voor gebruikers.”

Het is dus duidelijk dat met de introductie van Google for Jobs een nieuw tijdperk lijkt aan te breken. Voor de (online) recruitmentwereld, maar wellicht ook voor de werkzoekenden? Wij leggen de nadruk nog even op het woordje ‘lijkt’.


Geen website, maar platform

Het beste kun je Google for Jobs vergelijken met Google Shopping. Als je bijvoorbeeld in Google zoekt naar een type tv, dan zie je bovenin of aan de rechterkant een widget verschijnen (aanbieder, foto, prijs). Datzelfde geldt voor Google for Jobs, alleen dan met vacatures. Als je zoekt op bijvoorbeeld ‘Vacatures Utrecht’, dan is de kans groot dat je de Google for Jobs-widget ziet verschijnen. Probeer het maar eens uit.

Onder de eventuele Google Ads-advertenties zie je eerst een selectie vacaturewebsites staan. Daaronder staat de widget met drie vacatures en een link met de tekst ‘Nog 100+ vacatures’. Zodra je hierop klikt, verschijnt het Google for Jobs platform. Je kunt hier uitgebreid zoeken en handig filteren op onder andere categorie (vakgebied), locatie, werkgever (compleet met reviews en ratings) en plaatsingsdatum. Dus laat je niet demotiveren door die 100+, want in slechts enkele klikken ben je bij de vacatures die het best aansluiten bij jouw capaciteiten. Ook kun je vacatures opslaan en een jobalert instellen. Je ontvangt nieuwe vacatures dan direct in je mailbox.

De vacatures zelf bestaan enkel uit tekst. Ook kan er een Google Maps-afbeelding bij de vacature verschijnen, waarop de reistijd te zien is.

Alle correct ingediende vacatures beschikken over de volgende specifieke punten: 

  • Functienaam
  • Werkgever
  • Bedrijfslocatie
  • Publicatiedatum
  • Salaris(indicatie)
  • Type dienstverband
  • Verantwoordelijkheden
  • Competenties
  • Voorwaarden/vereisten
  • Interne referentie
  • Woonplaats kandidaat
  • Type locatie
  • Einddatum van de vacature

Google for Jobs is verder erg actueel. Geen al vervulde vacatures dus. Google gaat bedrijven die dit niet bijhouden namelijk ‘bestraffen’.

Samenvattend is dit een van de grootste tools die Google heeft gelanceerd in de afgelopen jaren, waarmee andere aanbieders dan de grote job boards, ook de kans krijgen bovenaan te ranken, zichtbaarder te worden.

Wat vindt Nederland van Google for Jobs?

De Staffing Groep beschikt over een groot netwerk van (opdrachtzoekende) professionals. Wij vroegen ze naar hun ervaringen met Google for Jobs? Opvallend, slechts 17% heeft weleens gebruik gemaakt van Google for Jobs.

Daarvan vond 60% het geen meerwaarde hebben ten opzichte van andere dienstverleners op dit gebied. Toch noemde 20% van deze respondenten het een vernieuwende dienst. Op de vraag of ze de tool in de toekomst vaker zullen gaan gebruiken, antwoordde 40% positief, tegen 40% negatief. De overige 20% wist het nog niet. Onze conclusie luidt dat Google for Jobs (nog) weinig indruk heeft gemaakt bij werkzoekenden.

Maar dan die grote groep professionals die Google for Jobs niet eerder gebruikte. “Waarom niet?” is hier natuurlijk de grote vraag. Het antwoord is heel simpel: ze wisten niet van het bestaan van Google for Jobs af! Het gaat hier om ruim 80% van de ondervraagden.

De overige 12% zegt er geen behoefte aan te hebben en 4% ziet geen meerwaarde in Google for Jobs.

Vergeet niet dat sinds begin 2020 het gebruik van LinkedIn een flinke vlucht heeft genomen. Het grootste professionele online netwerk dat hulp biedt bij het vinden van werk (in welke vorm dan ook) floreert sinds de Covid-19 uitbraak. Bij slechts een beetje digitale inspanning kun je al de mooiste vacatures, geautomatiseerd, voorgeschoteld krijgen. En wat te denken van de Recruiters die je anders wel weten te vinden via je online CV? Wellicht dat dit het gebruik of de bekendheid van GfJ negatief beïnvloedt.

Nu ons testpanel door de survey van De Staffing Groep is gewezen op het bestaan van Google for Jobs, zijn we benieuwd of ze de tool in de toekomst wel eens zullen gaan (uit)proberen. 24% Antwoordde daarop “Ja” en 20% ‘Nee”. De rest had nog steeds geen idee. Misschien dat de uitleg in deze blog daar nog iets aan verandert.

De nadelen van Google for Jobs

Vrijwel alle grote (Nederlandse) job boards worden geïndexeerd. Met uitzondering van Indeed. Een groot nadeel. Indeed is in Nederland de marktleider in vacatureland en heeft een grote hoeveelheid vacatures.

Daarnaast is het een nadeel dat Google for Jobs geen website op zich is. Je komt er alleen door op een juiste wijze te googelen.

Ook vernamen wij dat er weinig interim-opdrachten in Google for Jobs staan en dat het veel herhalende vacatures en freelance opdrachten zijn.

Verder is Google uiteindelijk natuurlijk uit op twee dingen: data en geld. Eerstgenoemde gaan ze direct verzamelen. Geld zullen ze er op korte termijn nog niet mee verdienen, want je kunt momenteel nog geen vacatures betaald promoten. Maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen, waardoor men uiteindelijk ook aan Google for Jobs honderden euro’s per maand kwijt zal zijn om bovenaan te komen. Tot zover de eerlijke kans om bovenaan komen te staan. De werking (ranking, algoritme) vertoont al veel gelijkenis met de veiling van het Google Netwerk.

Tijdens ons onderzoek kwam ook al naar voren dat men niet direct staat te springen om een tool van Google. Zoals deze respondent:

“Google for Jobs is nog onbekend voor mij, maar ik wil ook zo min mogelijk met Google werken i.v.m. hun ongelimiteerde datahonger.”

Google versus vacaturesites

Google for Jobs haalde het nieuws, maar niet op de manier die ze graag zien. Maar liefst 23 vacaturesites (waaronder StepStone, Best Jobs Online en Intermedia) hebben een officiële brief gestuurd naar Brussel, waarin geëist wordt dat Google for Jobs uit de lucht wordt gehaald. Deze partijen claimen dat Google misbruikt maakt van haar positie als zoekmachine door een eigen job board te lanceren die de nummer één positie in beslag neemt. Google zit na een eerdere antitrust boete van 8,25 miljard niet te wachten op meer maatregelen aan hun adres en claimt nu juist dat elk bedrijf profijt kan hebben van Google for Jobs, aangezien het meer verkeer kan genereren en bij kan dragen aan een gezonder recruitment klimaat.

Bij de 23 eerdergenoemde sites hoort Monsterboard in ieder geval niet. In een statement hebben zij uitgesproken een ‘logisch’ partnerschap te hebben met Google, aangezien Monsterboard de content in de vorm van vacatures tot de beschikking heeft en Google een enorm bereik heeft.

In de tussentijd op de hoogte blijven van het voor jou relevante aanbod van opdrachten? Dan kan je natuurlijk altijd en eenvoudig een jobalert instellen op onze opdrachtenpagina. En belangrijk, ook even makkelijk weer uitzetten als je die perfecte vacature of opdracht hebt gevonden!