Je boodschap overbrengen bij je doelgroep. De journalistiek maakt hiervoor al meer dan een eeuw gebruik van video (film). Met de digitalisering werd het maken en publiceren van video voor iedereen eenvoudig, in social media is het inmiddels ook al jaren gemeengoed.

Logisch dus dat er in rap tempo allerlei andere toepassingen volgden. Zoals de uitleg van apparaten en machines of van bepaalde procedures (handleidingen). En met de beschikbaarheid van internet natuurlijk ook oneindige mogelijkheden om ondanks een fysieke afstand toch te interacteren. Een mooi voorbeeld daarvan is ook in onze staffing-business geen uitzondering meer: video-recruitment is inmiddels een heuse HR-trend.


Zien is geloven, is het adagium. Of het nou om nieuws, een handleiding of een procedure gaat. Maar daar waar iedereen al wel weet dat foto’s eenvoudig te bewerken zijn is ook de bewerking van video technisch heel goed mogelijk. Zozeer zelfs dat eind 2018 het tv-programma Tegenlicht al berichtte over het fenomeen deep fake news: manipulatie van video om op een doelbewuste wijze verkeerd te informeren. Onlangs nog waarschuwde ook Moody’s voor dergelijke nepvideo’s.

Bron YouTube

Dat dit een impact heeft op hoe wij media (moeten) ervaren is evident. Maar een voorbeeld uit onze eigen recruitmentwereld is mij gelukkig nog niet bekend. Of …?

Overigens is het bij De Staffing Groep ook mogelijk zonder video te solliciteren op het uitgebreide aanbod aan opdrachten!